Topic outline

  • Film promocyjny projektu

  • Opinie o Projekcie

    Urszula Młodnicka

    Skończyła psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest autorką licznych scenariuszy i programów edukacyjnych dla dzieci, będących dla niej wielką inspiracją. Ma dwie córki, które uwielbia i które są jej największą radością. Autorka bestsellera „Jesteś ważny, Pinku!” i „Jesteś prawdziwym przyjacielem, Pinku!” – książki nominowanej do nagrody Bestsellery Empiku 2021.

  • Recenzje Projektu

    Szkoła to chyba ostatnie miejsce, które kojarzy nam się z dobrostanem. Stres, oceny, hałas, ciężka praca - to pierwsze skojarzenia, które przychodzą na myśl. Z trudnymi sytuacjami codziennie mierzą się nie tylko uczniowie jak i nauczyciele. Czy jest zatem miejsce na dobrostan w szkole? Czy można sprawić aby zarówno dzieci jak i nauczyciele poczuli się lepiej?

    Autorki projektu “Dobrostan w szkole” twierdzą, że tak, ale nie podają nam prostej recepty. Dlaczego?

    Dobrostan jest subiektywnym poczuciem zadowolenia z naszego fizycznego, psychicznego i społecznego funkcjonowania. Dotyczy przede wszystkim doświadczanych przez nas pozytywnych emocji, niskiego poziomu stresu i dbania o równowagę psychiczną.

    Właśnie ze względu na tę subiektywność odczuć, ale także na indywidualne funkcjonowanie każdego z nas trudno o jeden przepis na dobrostan.

     W projekcie “Dobrostan w szkole” autorki podają nam spektrum podejść psychologicznych, technik i ćwiczeń, które mogą zwiększyć nasze poczucie dobrostanu. Jest to ogromna zaleta tego projektu, mamy bowiem przegląd różnych opcji do wyboru, które możemy przetestować na sobie i sprawdzić, które są dla nas najlepsze. To wspaniała okazja do doświadczenia ich na własnej skórze, poczucia ich wpływu na nas i wybrania tego, co najlepiej nam służy.

    Z czego możemy wybierać?

    • Neuronauka, która koncentruje się na funkcjonowaniu naszego układu nerwowego i ćwiczeniach budujących poczucie bezpieczeństwa oraz stabilność emocjonalną.
    • Samoregulacja, która polega na identyfikacji sytuacji stresowych i dążeniu do odzyskania równowagi psychicznej.
    • Psychologia pozytywna, która koncentruje się na zaletach, mocnych stronach człowieka i możliwości ich doskonalenia oraz na wypracowaniu w sobie optymistycznego podejścia do życia, które jest kluczowe ze względu na nasze samopoczucie.
    • Pozytywna dyscyplina, metoda, która uczy jak systemowo pracować z klasą, aby maksymalizować współpracę uczniów.
    • Porozumienie bez przemocy, podejście, która pokazuje jak komunikować się ze sobą nawzajem w oparciu o szacunek, życzliwość i empatię.
    • Ćwiczenia oddechowe, które udowadniają jak ważną rolę w naszym życiu pełni oddech i jak właściwie użyty, może pomóc nam budować siłę i spokój wewnętrzny.
    • Relaksacja i medytacje, które poprzez ćwiczenie uważności wspierają poczucie dystansu i regenerację zasobów psychicznych.
    • Joga, która oparta jest głównie na ćwiczeniach fizycznych o działaniu odstresowującym i energetyzującym.
    • Quigong, metoda, która polega na ćwiczeniach fizycznych, uwalniających napięcie z naszego ciała, uspokajających i rozluźniających.
    • EFT, metoda tappingu (opukiwanie ciała), która wspiera akceptację przeżywanych emocji.
    • NLP, metoda, która jest nastawiona na poprawę samooceny i zarządzanie emocjami.


    Każda z podanych propozycji jest bardzo dokładnie opisana zarówno pod względem teoretycznym jak i praktycznym przez eksperta w danej dziedzinie. Co więcej, materiał wzbogacony jest o inspirujące historie, przykłady zastosowań oraz praktyczne ćwiczenia, które każdy z nas może wykonać bez skomplikowanych przyrządów czy rekwizytów w domu i klasie. W większości przypadków wystarczy tylko nasze ciało i odrobina czasu i spokoju. Z własnego doświadczenia wiem, że to ostatnie może być wyzwaniem, warto jednak spróbować wygospodarować i zaplanować miejsce na wspieranie dobrostanu w naszym rozkładzie dnia jak i w trakcie lekcji.

    Jak to wszystko stosować we własnym przypadku? Jak stosować je w szkole? A może w klasie razem z uczniami? Autorki programu udzielają takich porad, ale myślę, że to od woli i wyobraźni każdego z nas zależy jak wykorzystamy ten ogrom wiedzy, który został nam dany w ramach programu “Dobrostan w szkole”.

    Ja na przykład wyobrażam sobie, że przed ważnym sprawdzianem pomagam uczniom obniżyć stres i podwyższyć koncentrację, korzystając na przykład z kilkuminutowych ćwiczeń oddechowych czy Qigong. Czyż nie byłoby to wspaniałe?

    Uczeń, który dobrze się czuje, lepiej przyswaja wiedzę i lepiej się zachowuje. Nauczyciel, który dobrze się czuje, lepiej przekazuje wiedzę i lepiej funkcjonuje.

    Dzięki programowi “Dobrostan w szkole” wierzę, że to możliwe, czego życzę zarówno nauczycielom jak i uczniom.

     

    Ula Młodnicka, psycholog dziecięca, autorka scenariuszy i programów edukacyjnych dla dzieci. Autorka książek dla dzieci o poczuciu własnej wartości, relacjach z rówieśnikami i odporności psychicznej.

     

     

    Szkolenie dotyczące projektu "Dobrostan w szkole" zostało zrealizowane rzetelnie i na wysokim poziomie merytorycznym. Ćwiczenia miały formę profesjonalnych warsztatów przeprowadzonych przez ekspertów z różnych dziedzin.

    Serdecznie polecam zapoznać się zarówno z artykułami specjalistów, jak i obejrzenie nagrań.

    Zachęcam do zaczerpnięcia inspiracji oraz odnalezienia rozwiązań i metod, które między innymi usprawniają codzienna prace nauczycieli, zmniejszają napięcia i poczucie stresu, a nawet odkrywają nowa ścieżkę w ich pracy zawodowej.

    Jako nauczyciel z serca rekomenduję i jestem przekonana, że każdy edukator znajdzie coś praktycznego dla siebie.

     

    Maria Kochan, nauczycielka języka angielskiego z wieloletnim stażem, założycielka szkoły języków obcych Practical English w Krakowie.